Rezerwacje na to wydarzenie są już niedostępne.
Aby zobaczyć pełny zapis debaty – przejdź na tę stronę.
Zapis
Agenda
12:30 – 12:35 – Powitanie uczestników
12:35 – 13:30 – DEBATA gości w studio z udziałem uczestników webinarium na chacie
Opis
Temat: M2M i Internet Rzeczy w Polsce – dzisiaj i jutro – DEBATA
Webinarium dla wszystkich, którzy chcą się czegoś dowiedzieć o zastosowaniach technologii M2M oraz perspektywach jej rozwoju w kontekście rynku w Polsce oraz powstania tzw. Internetu Rzeczy.
Rynek M2M w Polsce jest stosunkowo mały, choć systematycznie rozwija się od wielu lat – jednak jest to wzrost liniowy i raczej powolny. Wielu uczestników i obserwatorów rynku jest jednak zgodnych, że to tylko kwestia niedługiego już czasu – bo rozwój przyspieszy, a liczba zastosowań wzrośnie niepomiernie w stosunku do dnia dzisiejszego. Zadecyduje o tym zarówno dojrzałość technologii, jak i rosnąca świadomość jej możliwości po stronie użytkowników. Wraz ze wzrostem znaczenia komunikacji M2M, gdy komunikujące urządzenia zyskają swoje adresy sieciowe w Internecie, będzie można zacząć mówić o powstaniu Internetu Rzeczy. Liczba możliwych zastosowań i pole dla tworzenia innowacji oraz nowych modelów biznesowych będzie tutaj ogromna. Kiedy to może stać się w Polsce.
Tematyka:
• Komunikacja M2M i droga do Internetu Rzeczy – czy to tylko branżowa nisza czy rynek o istotnych perspektywach rozwoju?
• Czego nam potrzeba, by przejść od zastosowań M2M do Internetu Rzeczy?
• Jakie można tutaj wskazać najważniejsze bariery, w jaki sposób można je efektywnie pokonać?
• Czy rynek M2M/Internetu Rzeczy w Polsce potrzebuje jakiejś wspólnej emanacji – formy instytucjonalnej ‘ponad podziałami’, dzięki której cały rynek i jego interesariusze mogliby mówić jednym głosem w sprawach wspólnych dla całego rynku?
M2M (machine to machine) to określenie technologii pozwalającej na komunikację zarówno w sposób bezprzewodowy jak i przewodowy między dowolnymi urządzeniami. Rozwiązania M2M znajdują swoje zastosowania w wielu dziedzinach życia: monitoring, telemetria, pomiary zużycia energii, wody, lokalizacja osób, pojazdów i przedmiotów, służba zdrowia – gdzie urządzenia podłączone do pacjentów mogą na bieżąco przesyłać komunikaty o stanie jego parametrów życiowych takich jak tętno czy poziom cukru we krwi oraz wiele innych obszarów. Zbliża się właśnie moment przełomowy dla rynku M2M. Z niszy zastosowań kilku poszczególnych branż, komunikacja M2M zmierza w stronę tzw. Internetu Wszechrzeczy. O ile tradycyjnie obszar M2M dotyczył rynku B2B, o tyle Internet wszechrzeczy będzie bazował na modelu B2B2C. Przede wszystkim zmieni się – i to radykalnie – skala i zakres zastosowań. W kontekście Polski, można mówić o systematycznym, ewolucyjnym rozwoju rynku M2M. Jak szacuje firma badawcza IDC w ub.r. jego wartość przekroczyła 600 mln. złotych. Frost&Sullivan w swojej analizie z maja 2013 r. „Perspektywy europejskiego rynku M2M” oszacowała jego skumulowaną stopę wzrostu na 33 procent rocznie. Rynek ten tworzony jest z jednej strony obszar usług i produktów z obszaru automatyki, z drugiej zaś przychody operatorów z obsługi kart SIM pracujących w urządzeniach M2M (liczba takich aktywnych kart jest obecnie szacowana na 1,5-2 mln. sztuk). Motorem napędowym rynku M2M w znacznie większym stopniu staje się potrzeba wprowadzania nowych usług niż kwestia poprawy efektywności i redukcji kosztów obecnych zastosowań.
Jak przewidują konsultanci firmy Accenture (w raporcie „The Machine to Machine revolution comes of age”) już w niedalekiej przyszłości komunikacja M2M będzie powszechna w centrach handlowych, szpitalach czy szkołach. Z obszaru dzisiejszych zastosowań – przede wszystkim ochrony i bezpieczeństwa oraz logistyki – maszynowa komunikacja wyjdzie na znacznie szersze obszary rynku.
Dzisiaj w segmencie M2M najważniejsze są rozwiązania telekomunikacyjne, ale w przyszłości zyski przyniosą aplikacje M2M. W szczególności w obszarze funkcjonowania i rozwoju tzw. inteligentnych miast (smart cities) oraz e-zdrowia (e-health). Dlatego priorytetami staje się zapewnienie bezpieczeństwa w całym procesie obiegu informacji przy komunikacji M2M(od zdalnego urządzania aż do centrum danych i końcowego użytkownika) oraz integracja z istniejącymi firmowymi środowiskami IT. Nowe modele biznesowe, które przyniesie upowszechnienie zastosowań komunikacji M2Mzmienią także rynek telekomunikacyjny – operatorzy powinni być gotowi do wchodzenia w nowe modele współpracy, w których złożone łańcuchy wartości będą stanowiły wspólne inwestycje rozliczane udziałem w zyskach. Raptownie zmienia się zapotrzebowanie na składowanie danych w przypadku komunikacji M2M– ich liczba, różnorodność strumieni, którymi docierają i tempo, w którym to robią, każe myśleć w kategoriach BigData – pod względem wymagań pamięci masowych, zarządzania, składowania i analizy. Na horyzoncie natomiast widać model cloudowy M2M, w którym z punktu widzenia zastosowań istotnie ograniczona zostaje złożoność środowiska i potencjalnie w związku z tym koszt realizacji. B2B2C (Business to Business to Consumer) – nowy obszar rynku, którego podłożem do budowy nowych modeli biznesowych jest wykorzystanie danych pochodzących z ogromnej liczby urządzeń zdalnych i mobilnych oraz różnorodnych sensorów przy zagregowaniu tych informacji danymi charakterystycznymi dla działalności innych sektorów, a także danych z social media. Stwarza to możliwości budowy zupełnie nowych usług dla klientów indywidualnych i konsumentów. W B2B2C skleja się zatem obszar wychodzący z komunikacji M2M w stronę tzw. Internetu wszechrzeczy (Internet of Things) z różnorodnymi obszarami zastosowań i usług konsumenckich. B2B2C charakteryzuje się występowaniem łańcuchów wartości, obejmującymi wielu partnerów i bazujący na usługach opartych w całości na komunikacji IP. Wygra na nim ten, kto zdoła przechwycić większą część przychodów z rynku M2M i jednocześnie rozwinąć obszar inteligentnych społeczności”.
Uczestnicy debaty
Konrad Napieralski, Dyrektor ds. Rozwoju Rynku i Innowacji w firmie Cisco
Od 20 lat w branży ICT. Przez wiele lat związany z największymi operatorami telekomunikacyjnymi w Polsce jako dyrektor produktu. Absolwent Fizyki Politechniki Łódzkiej, dodatkowe wykształcenie zdobywał na University College London i w Szkole Głównej Handlowej. Związany z Cisco d 2006 roku. W tym okresie był odpowiedzialny za sprzedaż w sektorze operatorów telekomunikacyjnych oraz za rozwój usług zarządzanych i XaaS w Europie Wschodniej, na Bliskim Wschodzie i w Rosji. Obecnie jako Dyrektor ds. Rozwoju Rynku i Innowacji kieruje zespołem architektów pracujących z największymi klientami Cisco Polska nad technologiczną ewolucją ich infrastruktury i organizacji IT zgodnie ze strategicznymi celami komercyjnymi. Zespół realizuje między innymi projekty z zakresu SDN, IoT, Connected Cities/Homes, Indoor Localization, Smart Grid, PMB, Cloud. Twórca Cisco Connect – unikalnej konferencji – miejsca spotkań liderów największych firm polskiej gospodarki, przedstawicieli administracji państwowej i przedsiębiorców z wizjonerami nowoczesnych technologii i futurystami. Organizator Cisco Innovation Days – przeglądu najciekawszych polskich startupów i projektów studentów uczelni technicznych.
Grzegorz Piestrak, Prezes firmy M2M Team Sp. z o.o.
Absolwent wydziału transportu Politechniki Radomskiej – kierunek Automatyka Elektrotechnika Samochodowa. Do czasu założenia spółki m2m team wieloletni pracownik Siemens Wireless Modules i późniejszego sukcesora, spółki Cinterion Wireless Modules GmBH. Na stanowisku szefa sprzedaży ściśle współpracował z czołowymi producentami rozwiązań M2M w Polsce i krajach nadbałtyckich w zakresie konstrukcji i sprzedaży rozwiązań telemetrycznych i telematycznych. Obecnie twórca i propagator systemów M2M wykorzystywanych w służbie zdrowia.
Konrad Hoszowski, M2M & Cloud Practice Manager w firmie IMPAQ
Lider techniczno-biznesowy z 15-letnim doświadczeniem w projektowaniu i rozwoju aplikacji, ekspert w szerokiej gamie rozwiązań biznesowych, takich jak Cloud Computing i Machine to Machine. Uczestnik wielu startapów w obszarze Cloud Computing. Prowadzi cross-functional zespoły o charakterze międzynarodowym, obejmujące obszary od technologii, marketingu aż do sprzedaży. Odpowiedzialny za opracowanie strategii oraz rozwój innowacyjnych produktów.
Od kilku lat związany z firmą IMPAQ.
Maciej Kocięcki, Odpowiedzialny w OPL za obszar M2M, MVNO oraz rozwój usług Cloud w Orange Polska
Maciej Kocięcki ukończył w 1977 roku Wydział Elektroniki PW. W 1982 roku obronił na tym samym wydziale pracę doktorską. Od 1980 do 1994 roku pracował jako adiunkt w PW (Wydział Elektryczny). W 1992 roku rozpoczął równolegle pracę w Telekomunikacji Polskiej S.A. zajmując się wdrożeniami nowych produktów i usług, marketingiem a także IT. W 2001 roku rozpoczął pracę w Netii S.A. obejmując stopniowo odpowiedzialność za całość produktów i usług tej firmy. Od 2006 roku w PTK Centertel (obecnie Orange Polska) zajmował się w obszarze B2B mobilną transmisją danych i różnego rodzaju rozwiązaniami z zakresu mobilnego VAS. Ostatnio jest odpowiedzialny w OPL za obszar M2M, MVNO oraz rozwój usług Cloud.
Michał Baranowski – Ekspert ds. Rozwoju Biznesu w Departamencie Strategii Polkomtel Sp. z o.o.
Absolwent Politechniki Łódzkiej i Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Ekspert w dziedzinie nowych technologii telekomunikacyjnych. Posiada wieloletnie doświadczenie we wdrożeniach produktów i usług opartych na transmisji danych (zarówno od strony technologicznej jak i biznesowej). Prywatnie miłośnik motoryzacji i nowych technologii (najchętniej traktowanych łącznie).
Prowadzący debatę Przemysław Gamdzyk
Przez lata dziennikarz i redaktor specjalizujący się w obszarze tematycznym ICT w perspektywie biznesowej, technologicznej, organizacyjnej i ludzkiej. Był redaktorem Computerworld. Współpracował z Polityką i Rzeczpospolitą. Później zajął się rozwojem biznesu. Zawsze za podstawową wartość i fundament swojej działalności traktował tworzenie efektywnych obszarów porozumienia w biznesie – wyrażonych w piśmie, w świecie Internetu czy w formie fizycznych spotkań. Zrealizował w sumie kilkaset projektów wydawniczych i eventowych.
W ciągu kilku lat budował biznes konferencyjny IDG Business Media, był także dyrektorem programów dla kadry kierowniczej w wydawnictwie IDG Poland. Członek Rady Fundacji „Instytut Mikromakro” – ThinkTanku, którego był założycielem. Aktualnie Prezes spółki Evention wyspecjalizowanej w organizacji skutecznych wydarzeń biznesowych. Łącznie blisko 20 letnie doświadczenie w działalności w obszarze mediów rynku teleinformatycznego. Łączy ścisłe wykształcenie i umysł analityczny z szerokim obszarem zainteresowań i wiedzy oraz głębokim szacunkiem dla humanistyki.
Absolwent Wydziału Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego – uczeń prof. Władysława Turskiego. Ukończył studia podyplomowe „Komunikacja społeczna” organizowane przez Instytut Badań Literackich PAN i Fundację Upowszechniania Nauk. Uczestniczył w szeregu szkoleń i warsztatów, doskonalących kompetencje menedżerskie, umiejętności prowadzenia projektów i sztukę wystąpień publicznych czy wykorzystania narzędzi komunikacji elektronicznej i interaktywnych przekazów marketingowych.